Ludzie mają trudności z oglądaniem wyświetlaczy montowanych w rzeczywistości wirtualnej (VR HMD), które są od 3 do 7 cm przed naszymi oczami. Właśnie dlatego potrzebujemy soczewek z HMD VR, które wyginają światło i ułatwiają naszym oczom widzieć. HTC Vive wykorzystuje soczewki Fresnela, a Oculus Rift CV1 ma hybrydowe soczewki Fresnela, które utrzymują soczewki cienkie i wyginają światło w sposób, który pomaga nam wyraźnie widzieć.

Zwykłe okulary pokazują pojedynczy obraz, ale okulary 3D i wirtualnej rzeczywistości zawierają spolaryzowane soczewki, które pokazują dwa obrazy, po jednym na każde oko. Te obrazy wydają się dawać iluzję głębi, co jest szczególną cechą środowisk CAVE.

Bardziej zaawansowane wersje tych okularów zawierają systemy śledzenia głowy(head-tracking). System ten jest podłączony do komputera, który wysyła sygnały w celu dostosowania obrazów widzianych przez użytkownika podczas poruszania się. Po raz kolejny jest to szczególny aspekt CAVE w pełni wciągającej rzeczywistości wirtualnej.

Okulary te pozwalają użytkownikowi zobaczyć trójwymiarowe obrazy, które dają złudzenie głębi percepcji. Na przykład, jeśli użytkownik używa rzeczywistości wirtualnej do celów architektonicznych, będzie mógł zobaczyć budynek pod różnymi kątami i np. przejść obok niego.